Thumbnail

Wanneer je tot jezelf wilt komen is yoga een goed middel. Het helpt mij tot rust te komen. Echter komt er nogal wat bij kijken als je voor het eerst naar yoga les gaat. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus ook bij je eerste yoga les. Om je te behoeden voor gênante taferelen tijdens je eerste yoga les, geef ik je de volgende vijf tips mee.

KOM OP TIJD!

Niets is vervelender, dan als een hijgende bezetene, de les binnen te stormen (struikelend over die yogamatjes en zitkussentjes) met heel veel kabaal en een veel te grote mond van enthousiasme. Handje schudden kun je beter helemaal achterwege laten als iedereen al in de zit houding zit. Kom daarom altijd op tijd om in je ‘zen modus’ te komen.

SPORT-BH

Tijdens de yoga les kan je lichaam poses aan gaan nemen waar jij het bestaan niet van afwist. Niets is zo hinderlijk als je in de pose van de ‘hond’ (buigend naar beneden) ineens twee borstjes tegen je neus aan voelt bungelen (hopend dat jij de enige bent die dit ziet). Draag daarom altijd een sport-bh dan blijft alles op z’n plek en sta je tijdens de les niet aan alles te trekken en terug te duwen. Je wilt natuurlijk niet dat de lerares roept: “Het is maar een tepel mensen, keep on moving” (embarrassing).

SPORTMAATJE

Indien je een sportmaatje mee neemt naar de les, zorg dan dat zij of hij serieus is tijdens de les. Ga ook vooral niet naast elkaar staan, liggen of zitten. Het liefst moet je je maatje zoveel mogelijk ontwijken, om niet in een hilarische slappe lach uit te gaan barsten, als je bijvoorbeeld moeilijke poses moet gaan aan nemen zoals de ‘brandende kaars’. Met deze pose lig je met je rug op de grond en met je benen zover mogelijk recht omhoog. Sommige mensen zijn misschien een natuurtalent hierin,  maar als je je maatje ziet die niet verder komt dan het ‘waxine lichtje’ (een zelf verzonnen pose) dan is je concentratie ver te zoeken!

GEEN ZWARE MAALTIJD

Tijdens de yoga les zou het zo maar in eens kunnen dat er een windjes parade losbreekt. Vooral bij het bukken. Er kunnen mensen naast je staan die gaan hoesten bij elke buk beweging om hun ‘windjes geluid’ te camoufleren. Zeker niet aan te raden om er mee te beginnen, want je valt echt door de mand ;-) Om dit voor jezelf te besparen is het aan te raden, één dag voor de les geen gas gevende producten te eten. En op de dag zelf minstens twee uur van te voren niets te eten, om naast de windjes ook geen boertjes te laten. Je moet er toch niet aan denken dat je tijdens de ademhaling stilte ineens oncontroleerbaar ‘búúúrrpp’ roept? en wég is de concentratie (stoorzender van de groep).

PASSENDE KLEDING

Tuurlijk staat dat sport broekje super sexy, maar zorg dat deze niet te kort, te wijd of te strak is, aangezien je poses aan gaat nemen die bijna overeen komen zoals in de film ‘striptease’ van Demi Moore. Het is aan te raden om een langere broek te dragen die nauw aansluit bij je enkels, om te voorkomen dat je schaamlippen ineens de overbuurvrouw gaan begroeten. Schaamlippen: ‘Hallo kiekeboe, wij doen óók mee! (gna gna gemeen lachje) ’.

Wat is jouw ervaring met yoga?

Liefs,
Athina